MANNER

         Assalamualaikum kepada readers sekalian... baget macam ada ramai la readers kan.. tak apa lah, nak angkat bakul sendiri kan, by the way, minta maaf la kepada blog kesayangan nie, bukan takat bersawang, dah ber apa lagi pon tak tau la nak cakap apa kan. tudia haiihh.. tu baru pembuka bicara.

        Mengenai topik yang aku tulis kat atas tu, aku cukup pantang bila someone tu xda manner, maksud aku biadap tak tentu pasal. Budi bahasa ni kan budaya bangsa, ko tu orang Melayu, orang Melayu kan kaya dengan adap dan sopan, mana hilang semua tu? Nama jer Melayu, tapi perangai macam apa ntah. Aku nak tolong tafsir pon susah. Bila dah buat salah, then orang tegur. Kalau rasa tak boleh nak terima teguran orang, biar masuk telinga kiri keluar telinga kanan. Habis cerita.  Tapi bila awak tu memaki-maki balik orang yang tegur kesalahan awk, tu dah menampakkan ketidakmatangan awak menangani masalah tau.

      Aku bukannya marah dia sebab maki balik, cuma tak suka bila someone tu adalah seorang yang bakal menjadi pendidik bangsa depan negara, aku jadi takut, takut sebab nanti anak-anak kita bakal dididik oleh orang yang tak ada manner macam tu. Habis anak aku nanti apa akan jadi.?? ohhh noo.. tak dapat nak bayangkan lah masa depan kita nanti. So end of the story, tolong lah jaga budi pekerti kita walaupun dimana kita berada, dengan siapa kita bercakap, selain perbuatan tersebut tidak sopan, ia juga akan menunjukkan pekung di dada yer wahai pembaca sekalian. Harap maklum. Sekian dulu dari saya.

Comments

Popular posts from this blog

private....

Ciri-Ciri Calon Suami Yang Baik Menurut Islam

mEniTi sUrAtAn